HAKO
Wyszukaj w katalogu
Polecane firmy
GARDA sp. z o.o. sp. k.

GARDA sp. z o.o. sp. k.

UNIA Spółka z o.o

UNIA Spółka z o.o

Poleć nas innym

Jak legalnie zatrudnić pomoc domową?
(2016-04-11)

Kiedy chcemy zatrudnić pomoc domową, musimy przygotować się na kilka formalności. Podstawową z nich jest umowa; osobę pomagającą w domu możemy zatrudnić zarówno w oparciu o umowę o pracę, jak i o umowę-zlecenie. Wybór ten zależy od naszych (i pomocy domowej) preferencji, warto także wziąć pod uwagę wyznaczany zakres obowiązków.

pomoce-domowe_94081192.jpg

Kogo zatrudnić? Jaką umowę wybrać?
Nie chcesz wynajmować firmy sprzątającej, ponieważ przestraszyły Cię jej stawki? Tanie może być nawet sprzątanie w Warszawie, o ile dobrze poszukasz! Pomoc domową można znaleźć na wiele sposobów: poprzez polecenia znajomych, ogłoszenia w czasopismach i internecie, portale takie jak www.pomocedomowe.pl. Kiedy już znajdziemy odpowiednią osobę, powinniśmy ją zatrudnić – jak zrobić to legalnie?

Co do zasady, mamy do wyboru dwie opcje: umowę o pracę lub umowę-zlecenie. W przypadku tej pierwszej osoba zatrudniona podlega (obligatoryjnie!) ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, zdrowotnemu, chorobowemu oraz wypadkowemu. W tym wypadku nie ma znaczenia czy zatrudniana osoba ma w tym samym czasie inne tytuły do ubezpieczeń.

Umowa-zlecenie nakłada obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, emerytalnego, rentowego i wypadkowego. W tym przypadku ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. Nieobowiązkowymi stają się także ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jeżeli zatrudniana osoba równocześnie jest zatrudniona w innym miejscu na podstawie umowy o pracę (a wynagrodzenie przewyższa lub jest równe minimalnemu) lub jeżeli wykonuje już inną umowę-zlecenie.

Obowiązki ubezpieczeniowe powstają w momencie nawiązania stosunku pracy i trwają do dnia jego ustania. 

Kiedy i gdzie zgłosić zatrudnienie pomocy domowej?
Zatrudnienie pomocy domowej wiąże się z koniecznością zgłoszenia do ubezpieczeń, które powinno nastąpić najpóźniej w terminie 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczeń. W tym celu musimy sami być zgłoszeni jako płatnicy składek na ubezpieczenie społeczne, czego dokonamy za pomocą formularza ZUS ZFA.

Kolejnym krokiem jest zgłoszenie naszego nowego pracownika. Jeżeli pomoc domowa, którą zatrudniamy, podlega ubezpieczeniom społecznym ORAZ zdrowotnemu – zgłaszamy ją za pomocą formularza ZUS ZUA. W przypadku, gdy zatrudniana osoba podlega tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu (zleceniobiorca, który nie chce przystępować do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych) – korzystamy z formularza ZUS ZZA.

Pamiętajmy, że zgłoszenie to jedna sprawa, a kolejną jest comiesięczne rozliczanie się z ZUS. Do tego potrzebny jest nam formularz ZUS DRA, na którym deklarujemy jakie składki wpłacamy do ZUS. Deklarację tę trzeba dostarczyć do 15 dnia miesiąca (za miesiąc poprzedni), oczywiście w tym czasie muszą zostać też opłacone składki.

Dodatkowo musimy składać formularze ZUS RCA (jeżeli opłacamy wszystkie składki danej osoby, bo jesteśmy jej jednym pracodawcą) lub ZUS RZA (jeżeli opłacamy składki na ubezpieczenie zdrowotne, tj. składki opłaca także inny pracodawca).