HAKO 2019
Wyszukaj w katalogu
Polecane firmy
GARDA sp. z o.o. sp. k.

GARDA sp. z o.o. sp. k.

UNIA Spółka z o.o

UNIA Spółka z o.o

Poleć nas innym

Sprzątanie miejsc publicznych – duży problem polskich miast
(2018-08-20)
nilfisk_logo.png

W Polsce sprzedaje się średnio rocznie30-50 małych,  nowoczesnych maszyn do czyszczenia przestrzeni publicznych takich jak place, skwery czy deptaki. W sąsiednich Czechach... nawet dziesięciokrotnie więcej – wynika z szacunków Nilfisk Polska. A to stawia nas w ogonie Europy pod względem umaszynowienia sprzątania w miejscach publicznych.

EXs-io-g.jpg

 

Mamy spore problemy z utrzymaniem czystości w miejscach publicznych – nie ma wątpliwości Damian Kozłowski, ekspert Nilfisk, producenta profesjonalnych urządzeń czyszczących. – To przeszkody o charakterze systemowym. Przy tworzeniu przetargu na renowację reprezentacyjnego placu albo skweru nikt nie myśli o tym, że trzeba ten plac później posprzątać. Pieniędzy wystarcza na efektowne i ładne inwestycje, ale już nie na ich utrzymanie – zauważa Damian Kozłowski.

A to całkiem istotna pozycja w budżecie samorządu. Ekspert przypomina, żeim droższy materiał, który został użyty przy inwestycji, tym więcej wysiłku trzeba włożyć w jego czyszczenie.  – Na przykład marmur jest dość miękki i trzeba uważać, aby podczas sprzątania nie zniszczyć jego nawierzchni. Dlatego najlepiej stosować sprzątanie prewencyjne, to znaczy czyścić na bieżąco, a nie dopiero wtedy, gdy nowoczesny deptak będzie pełen plam po kebabie, lodach i wacie cukrowej – wyjaśnia ekspert firmy Nilfisk.

Rosnąca świadomość na rosnącym rynku
Zdają sobie z tego sprawę nasi południowi sąsiedzi. Czesi zawsze rezerwują pulę pieniędzy, aby inwestycję utrzymać w czystości przez długie lata. Udowadniają to choćby statystyki sprzedaży maszyn czyszczących: na niewielkim czeskim rynku sprzedaje się w ciągu roku 200 -300 małych automatów do utrzymania czystości terenów zewnętrznych.

W opinii Nilfisk, dużo za to zmienia się w przypadku nowoczesnego utrzymania czystości w budynkach użyteczności publicznej. - Tam, gdzie mamy do czynienia z nowoczesną, przemyślaną architekturą, a także drogimi materiałami, takimi jak granit czy marmur, tam administracja już coraz częściej wymaga stosowania bardziej profesjonalnych metod czyszczenia. Problemem wciąż jednak jest utrzymanie czystości w instytucjach takich jak szkoły czy urzędy znajdujących się w starych budynkach, gdzie wciąż nie kładzie się dużego nacisku na sprzątanie z użyciem nowoczesnych technologii,pozostając przy tradycyjnych metodach  wiadra i mopa– zauważa Damian Kozłowski.

Zainteresowanie umaszynowieniem sprzątania szczególnie szybko rośnie w szkołach i na uczelniach wyższych. - Jest jednak jeszcze sporo do zrobienia. Polska to wciąż rosnący rynek – zaznacza ekspert firmy Nilfisk.

w_DeK7aQ.jpg

 

Mechaniczne rozwiązania problemu
Jakie możliwości podsuwa nam rynek nowoczesnych maszyn czyszczących? Jeżeli chodzi o wnętrza budynków, Damian Kozłowski wymienia kilka rodzajów sprzętów. – To przede wszystkim mały lub średniej wielkości automat szorująco-zbierający, z powodzeniem stosowany także w innych branżach, na przykład w handlu. Taka maszyna najpierw zamiata podłogę, chwilę później ją myje, a następnie suszy, zapobiegając nieszczęśliwemu poślizgnięciu. I to wszystko odbywa się podczas jednego przejazdu – tłumaczy ekspert.

Automat doskonale sprawdzi się na większości twardych powierzchni wewnętrznych. Oprócz niego przyda się także odkurzacz. Na rynku nie brakuje dziś rozmaitych modeli, przeznaczonych zarówno do czyszczenia na sucho, jak i na mokro. A do powierzchni zewnętrznych, takich jak place, boiska czy parkingi, najlepsza będzie dobra zamiatarka. To urządzenie, które sprawnie poradzi sobie z każdym rodzajem pyłów i innych suchych zanieczyszczeń. – W nowoczesnym sprzęcie czyszczącym montuje się dziś systemy znacznie ułatwiające sprzątanie. Np. technologia DustGuard podczas sprzątania rozpyla delikatną mgiełkę. Dzięki takiemu rozwiązaniu, kurz nie unosi się w powietrzu, co jest nie tylko wygodne, ale i bezpieczniejsze dla operatora maszyny – wyjaśnia Damian Kozłowski.

Do utrzymania czystości w budynkach użyteczności publicznej niezbędna może okazać się również polerka do podłóg polimerowanych. Regularnie jej stosowanie utrzymuje wysoki połysk nawierzchni i zapobiega szybkiemu ścieraniu się polimerów, co zapewnia ich długą żywotność. Bo jak przestrzegają eksperci: niezadbane polimery trzeba wymieniać nawet co miesiąc.

A jak walczyć ze wspomnianymi plamami po kebabie? W przestrzeni miejskiej, także ze względu na warunki atmosferyczne, należałoby postawić raczej na nieco większe maszyny do całorocznej pracy na zewnątrz. – W branży nazywamy je „urządzeniami outdoorowymi”. To maszyny z zadaszoną kabiną, będące raczej nośnikami akcesoriów. Można do nich podłączyć na przykład zamiatarkę, myjkę, pług albo solarkę – mówi Damian Kozłowski.  Takie nowoczesne urządzenia pracują choćby na płycie Rynku Głównego w Krakowie. Z powodzeniem dbają o to, aby przestrzeń placu przez cały rok pozostawała reprezentacyjną.

O Nilfisk

Nilfisk to jeden z czołowych światowych producentów profesjonalnych maszyn czyszczących. Firma dostarcza innowacyjne produkty: odkurzacze, myjki wysokociśnieniowe, automaty szorująco-zbierające oraz maszyny komunalne do sprzątania i pielęgnacji terenów zewnętrznych znajdujące swoje zastosowanie w niemal każdej branży. Głównymi odbiorcami są: przemysł spożywczy, metalurgiczny, farmaceutyczny, chemiczny, transportowy, motoryzacyjny, rolnictwo, budownictwo, centra logistyczne oraz przedsiębiorstwa produkcyjne.
Firma Nilfisk – pierwotnie pod nazwą Fisker & Nielsen – powstała w 1906 r. w Danii, gdzie do dziś znajduje się jej główna siedziba. Spółki handlowe firmy zlokalizowane są w 45 krajach na świecie, a aż 10 zakładów produkcyjnych - w Europie, Ameryce i Azji. Dzięki silnej sieci dystrybucji Nilfisk wprowadza i sprzedaje swoje produkty w ponad 100 krajach. Firma zatrudnia w sumie ok. 5,6 tysiąca pracowników, w tym ponad 250 inżynierów pracujących nad innowacyjnością produktów oraz 700 techników.
Produkty Nilfisk na polskim rynku obecne są już od 26 lat. Szybki rozwój rynku maszyn czyszczących w Europie Środkowo-Wschodniej spowodował, że w 2003 r. firma otworzyła swoje przedstawicielstwo w Polsce. Obecnie na naszym rynku Nilfisk oferuje pięć marek swoich produktów: Nilfisk, Viper, Outdoor, IVS oraz Consumer. Firma współpracuje z ponad 120 dystrybutorami na terenie całego kraju. W Polsce znajduje się również sieć autoryzowanych serwisów. Dyrektorem zarządzającym polskiego oddziału Nilfisk Polska jest Ewa Klimont.