Wyszukaj w katalogu
Polecane firmy
GARDA sp. z o.o. sp. k.

GARDA sp. z o.o. sp. k.

UNIA Spółka z o.o

UNIA Spółka z o.o

Poleć nas innym

Wybieramy pierwszą firmę sprzątającą: czy umowa będzie konieczna?
(2014-08-21)

Wybór odpowiedniej firmy sprzątającej wydaje się prosty, ale to tylko pozory. Liczba podmiotów oferujących typu usługi rośnie, ale nie każde przedsiębiorstwo jest w stanie zaproponować spodziewany standard usługi. Sprawdziliśmy, jakie warunki gwarantują profesjonaliści i czy spisanie umowy jest rzeczywiście niezbędne.

O profesjonalizmie nie decyduje niski koszt obsługi

Ze względu na stosunkowo niską barierę wejścia, na polskim rynku przybywa firm, które oferują kompleksowe sprzątanie powierzchni mieszkalnych i użytkowych. Jeśli spojrzeć na badania rynkowe, tylko na terenie stolicy – każdego roku rejestruje się około 4-5 tys. nowych podmiotów w tej branży.

Przy założeniu, że w ciągu 2 pierwszych lat działalności, 69% z nich upada (dane GUS za 2013r.), znaczna część biznesu w Polsce ma do czynienia z niedoświadczonymi partnerami. Wobec tego, potencjalny właściciel nieruchomości nie może spodziewać się, że firma sprzątająca biura w Warszawie z jaką negocjuje warunki współpracy, to godny zaufania podwykonawca.

Z całą pewnością należałoby wykluczyć, że to cena miałaby decydować o fachowym podejściu do usługodawcy. Kryterium kosztowe jest oczywiście istotne, ale wybierając przesadnie atrakcyjne oferty pod względem finansowym, trudno spodziewać się profesjonalnej obsługi oraz wykorzystania wysokiej klasy sprzętu.

 
Materiały referencyjne to podstawa, czyli dlaczego firma sprzątająca powinna móc pochwalić swoją działalnością

Wyróżniamy przynajmniej kilka podstawowych kryteriów, które decydują o tym, czy warto nawiązać współpracę z wybraną firmą sprzątającą.

Wstępna klasyfikacja może zostać sprowadzona do oględzin, tj. jeśli na wiosek zleceniodawcy, firma nie zdecyduje się na osobiste oględziny nieruchomości, trudno spodziewać się, że oferta będzie dostosowana do indywidualnych oczekiwań i preferencji użytkownika.

O ile problem nie dotyczy niewielkich powierzchni mieszkalnych, o tyle w przypadku rozbudowanych kompleksów usługowych, okoliczności nie są już tak oczywiste i zaplanowanie regularnej konserwacji wymagana pewnej uwagi.

Poza tym – na wiosek zleceniodawcy, dobre firmy sprzątające powinny przedstawić m.in.:

- polisę ubezpieczeniową OC,
- spis pracowników z wyszczególnieniem ich kompetencji i doświadczenia zawodowego,
- certyfikaty, potwierdzające kompetencje praktyczne, a w tym m.in. PSC oraz przeprowadzane we własnym zakresie szkolenia,
- dokumenty referencyjne z opinią aktualnych i poprzednich klientów.
 
Umowa to zabezpieczenie dla obu stron

Firmy, które unikają chęci spisania umowy dla każdej ze stron powinny zostać wykluczone z dalszej współpracy.

Kompletna dokumentacja to gwarancja bezpieczeństwa zarówno dla zleceniodawcy, ale i zleceniobiorcy, która powinna zawierać w sobie przynajmniej:

- ustalony wcześniej kosztorys usługi,
- szczegółowy harmonogram, do którego będą stosowali się pracownicy,
- upoważnienia prawne do użytkowania (sprzątania) pomieszczeń np. pod nieobecność właściciela,
- kompletny spis zespołu sprzątającego i sprzętu (dot. sytuacji, kiedy to właściciel nieruchomości użycza sprzętu).

escortiwspolnicy.jpg