HAKO
Wyszukaj w katalogu
Polecane firmy
GARDA sp. z o.o. sp. k.

GARDA sp. z o.o. sp. k.

UNIA Spółka z o.o

UNIA Spółka z o.o

Poleć nas innym

Normy czystości w placówkach oświatowych
(2015-07-06)

Utrzymanie porządku w przedszkolach czy szkołach ma kluczowe znaczenie dla zdrowia ich wychowanków. Czystość to nie tylko względy estetyczne, lecz przede wszystkim zdrowotne. Jej utrzymaniu służą zarówno odpowiednie normy, jak i profesjonalny sprzęt.

dollarphotoclub_68213814.jpg

W dużych zbiorowiskach ludzkich, jakimi są m.in. placówki oświatowe, przy niewłaściwym utrzymaniu stanu czystości może dochodzić do licznych zachorowań z racji szybkiego rozprzestrzeniania się czynników chorobotwórczych. Międzynarodowa organizacja ISSA opracowała normę, w oparciu o którą można niezwykle precyzyjnie określić procedury niezbędne do zachowania właściwego stanu czystości w placówkach oświatowych.

Norma K-12 w trosce o zdrowie dzieci
Międzynarodowa organizacja ISSA (International Sanitary Supply Association) zrzesza profesjonalne firmy działające w branży porządkowej. To z jej inicjatywy eksperci różnych specjalizacji opracowali zbiór norm i zasad, których wdrażanie pomaga w utrzymaniu należytego porządku w pomieszczeniach placówek oświatowych. To właśnie te instytucje, obok placówek służby zdrowia i przemysłu spożywczego, są miejscami najbardziej wrażliwymi na działanie czynników chorobotwórczych. Należy bowiem wziąć pod uwagę fakt, że w szkołach i przedszkolach przebywa znaczna liczba osób. Mogą wśród nich znajdować się również chorzy, potencjalni nosiciele chorobotwórczych drobnoustrojów. Między innymi z tego powodu konieczna jest stała kontrola poziomu czystości w tych miejscach. Jej celem jest maksymalne ograniczenie możliwości rozprzestrzeniania się wszelkiego rodzaju mikroorganizmów. Norma K-12 opiera się o zasadę „czyszczenie – pomiar – kontrola”. Dzięki tej filozofii w prosty sposób usprawnia się proces sprzątania pomieszczeń, a stosując jednocześnie system pomiarów jakościowych i ilościowych, ocenia się postępy w podnoszeniu stanu higieny.

cv_38_2_carpet_app_ant_4-59852-300dpi.jpg

Podstawowe elementy normy K-12

Na normę K-12 składają się cztery podstawowe etapy:

– ocena poziomu czystości w placówce,

– kontrola efektów przeprowadzonych w placówce prac porządkowych,

– ocena stanu czystości w oparciu o wyniki kontroli,

– ustalenie optymalnych rozwiązań, które pozwolą na podniesienie poziomu higieny.

Audyt stanu czystości w placówce ma na celu przede wszystkim wskazanie obszarów stanowiących potencjalne zagrożenie dla wychowanków i pracowników placówki oświatowej.

Kontrola efektów przeprowadzonych w placówce prac porządkowych opiera się między innymi o testy ATP. Jest to system kontroli ilościowej służącej zbieraniu, analizowaniu i przetwarzaniu zebranych danych. Testy ATP wykonywane są najczęściej przy zastosowaniu poręcznych urządzeń pomiarowych, które sprawdzają poziom higieny, dając ściśle określony wynik liczbowy. Wykonywanie badań przed i po pracach porządkowych pozwala ustalić postępy w podnoszeniu poziomu czystości. Oprócz danych liczbowych norma K-12 dopuszcza również tradycyjne metody badawczo-jakościowe z wykorzystaniem zmysłów dotyku, wzroku czy powonienia.

Wyniki kontroli umożliwiają wypracowanie procedur i ustalenie optymalnych rozwiązań, które zwiększą efektywność prac porządkowych, a w konsekwencji umożliwią podniesienie poziomu higieny (źródło: https://kaivac.pl/norma-czystosci-k-12,t,89.html).

Urządzenia do efektywnych prac porządkowych
Osiągnięcie założeń normy K-12 jest możliwe przy zastosowaniu profesjonalnych środków i urządzeń dedykowanych instytucjom publicznym. Ogromne znaczenie ma utrzymanie higienicznych warunków szczególnie w pomieszczeniach sanitarnych. Służyć temu mogą przede wszystkim wszelkiego rodzaju środki dezynfekujące, które usuwają potencjalne zagrożenie zakażenia drobnoustrojami chorobotwórczymi. Sanitariaty nie są jednak jedynym miejscem, w którym może dochodzić do zarażenia. Placówki oświatowe, takie jak przedszkola i szkoły, często wyposaża się w wykładziny dywanowe, które mogą stanowić siedlisko kolejnych czynników chorobotwórczych oraz roztoczy występujących w kurzu.

ekstrakcyjne.jpg

Podczas sprzątania powierzchni, na których ułożone są wykładziny dywanowe, lub czyszczenia tapicerek tekstylnych zastosowanie mogą znaleźć profesjonalne urządzenia sprzątające, np. firmy Kärcher, takie jak chociażby Puzzi 10/1 lub Puzzi 10/2 Adv. Są to modele spryskująco-odsysające do dogłębnego czyszczenia metodą ekstrakcji. Metoda ekstrakcji polega na spryskaniu roztworem wody i środka czyszczącego powierzchni oraz odessanie go wraz z rozpuszczonym brudem. Zastosowanie odpowiednich środków piorących, np. CarpetPro RM 760, oraz płynów do płukania, np. CarpetPro RM 763, pozwala podnieść efektywność czyszczenia. Zanim jednak rozpocznie się dogłębne czyszczenie wykładzin dywanowych metodą ekstrakcji, warto je odkurzyć. Model CV 38/2 jest wyjątkowo skutecznym odkurzaczem kolumnowym do usuwania zanieczyszczeń, takich jak włosy, drobne okruchy lub nici. Odkurzacz ten ze względu na swoją konstrukcję (szerokie głowice szczotkowe) umożliwia pracę na dużych powierzchniach. Uniwersalnym urządzeniem sprzątającym dającym równie dobre rezultaty jest odkurzacz T 10/1. Ma on zastosowanie zarówno przy wykładzinach dywanowych, jak i powierzchniach twardych. Jego zaletami są lekka konstrukcja i łatwa obsługa. Sprzątanie przy użyciu profesjonalnych modeli odkurzaczy oraz zaawansowanych urządzeń daje długotrwały efekt świeżości.

W utrzymaniu czystości duże znaczenie mają zastosowany sprzęt oraz właściwe środki czystości. W przypadku placówek publicznych warto zaopatrzyć się w urządzenia profesjonalne, odznaczające się zarówno wysoką efektywnością, jak i wytrzymałością.

Artykuł przygotowany we współpracy z firmą Kärcher.